inst_logo

Lidt om os

Bjørnegårdens kerneopgave er i fællesskab med familierne at udvikle
og styrke børnenes selvværd og livsduelighed gennem vores værdier:
Nærvær – udvikling- forskellighed

Hvem er vi
Bjørnegården er en selvejende integreret institution med 60 børnehavebørn og 20 vuggestuebørn. Vores dejlige lyse hus med en stor legeplads og skøn natur ligger i Annisse Nord lige overfor Bjørnehøjskolen.

Funktionsopdelt institution
Bjørnegården er funktionsopdelt. Der er fire basisgrupper i børnehaven. Børnehavebørnene kan frit men også i dialog med personalet vælge i løbet af dagen, hvad de vil lave. De kan bl.a. vælge værkstedet, hvor fantasien og kreativiteten kan få frit spillerum; motorikrummet, hvor deres grovmotorik udvikles; biblioteket, hvor vi sætte særligt fokus på den sproglige og matematiske udvikling; legerummet, hvor de sociale relationer styrkes; samt et stort fællesrum med plads til lidt af det hele. I vuggestuen er der to grupperum, hvor de yngste børn i trygge rammer udvikler sig og klargøres til børnehavelivet.

Aldersblandede grupper
Børnene i Bjørnegården er i aldersblandede grupper, hvilket giver barnet optimale muligheder for at dele ressourcer med andre børn. De yngste kan spejle sig i de ældre børn, og de ældste kan hjælpe de yngste og være dem, der viser vejen. De voksne arbejder sammen i teams. Til hver gruppe er der knyttet et fast team af voksne. Dog gør vi en dyd ud af – og mener det er vigtigt – at alle voksne i huset kender alle barn, og at alle barn kender alle de voksne, så barnet gennem tryghed har de bedste betingelser for at kunne begå og udvikle sig i forskellige fællesskaber. Flere gange om året deles børnene op i aldersopdelte grupper, hvor der er mulighed for at danne relationer med børn på samme alder.

Brobygning
Når et vuggestuebarn er ved at være klar til børnehaven, vil det komme på besøg i den gruppe, det skal være i. Her vil det deltage i aktiviteter og spisning og lære sine nye voksne og venner at kende.
De ældste børn i børnehaven er på besøg på Bjørnehøjskolen ca. én gang om ugen, så de bliver trygge ved livet på skolen og får en glidende overgang. Her besøger vi indimellem 0 klasserne og hilser på lærerne. Vi tager ligeledes på enkelte besøg på andre skoler, men vores primære brobygning foregår med Bjørnehøjskolen.